نویسنده: محمد غفارنیا
کرنش در برابر عظمت پروردگار عالم، موثرترین وسیله تکامل روحی انسان است. این نیایش و کرنش نشانگر مقام سپاسگزاری بندگان، در مقابل نعمتهای بیحساب خدای متعال است. روش پیشوایان دینی ما در این زمینه، اسوه مناسبی برای پیروان آنان به شمار میآید.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شبهای خود را بین زنان و همسران خود تقسیم فرموده بود و هر شبی را نزد یکی از آنها میگذرانید. امام باقر (علیه السلام) میفرمایند: پیامبر در شبی که نوبت عایشه بود، نزد وی رفت و به عبادت و نیایش پرداخت؛ عایشه گفت: یا رسول الله، رنج و سختی در عبادت را بر خود راه مده؛ زیرا خداوند تو را مورد آمرزش و غفران خود قرار داده است. پیامبرفرمود: آیا برای خدای خویش هم نباید بندهای شکر گزار باشم؟
عایشه میگوید پیامبر از شدت خستگی و رنج عبادت، پاشنه خود را بلند میکرد و روی انگشتان پا میایستاد، تا رفع خستگی نماید. (1)
حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السلام) از پدرانش از حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) روایت میفرماید: پیامبر خدا بیست سال (برای عبادت) بر روی انگشتان پای خود میایستاد؛ چندان که پاهای ایشان متورم میگردید و رنگ رخسارش زرد میشد. در این باره خداوند او را مورد عتاب قرار داده و فرمود:
طه (از نامهای پیامبر است)، ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که خود را به زحمت بیفکنی: طه، ما انزلنا علیک القرآن لتشقی و (2) (3).
درست است که عبادت و تقرب به آفریدگار جهان هستی از راه نیایش او، از بهترین کارها و مطلوبترین تلاشهای انسان است؛ ولی از آنجا که دین مقدس اسلام، دین سهل وآسانی است، و بنا بر تعبیر بعضی از تفسیرها، ملت اسلام، ملتی میانه (و امت وسط) است (برنامههای زندگیش دور از هر گونه افراط و تفریط میباشد)؛ لذا عبادت هم در اسلام آیین خاصی دارد و تحمیل رنج و زحمت بر خود به حدی که روح را دل زده و گریزان سازد جایز نمیباشد. و با این حال اگر کسی زحمت عبادت و طاعت را بر خود هموار سازد، در پیشگاه خداوند شاکر، به مقام و منزلت بالاتری نایل خواهد شد.
پینوشتها:
1-نورالثقلین: ج3. ص367. ح9و10.
2-نورالثقلین: ج3. ص367. ح9و10.
3-طه/1.
منبع مقاله :
غفارنیا، محمد، (1387) 142 قصّه از قرآن: همراه با شأن نزول آیاتی از قرآن، قم: جامعه القرآن الکریم، چاپ اول